Det er tid til at sige farvel til AdWords og DoubleClick og velkommen til tre nye brands fra Google. Giganten har nemlig valgt at re-brande flere af sine tjenester for at tilpasse sin profil til de udviklinger, der har været siden starten. De to mærker – AdWords og DoubleClick tilhører fortiden, og Google introducerer i stedet tre nye mærker som overtager: Google-Ads, Google Marketing Platform og Google Ad Manager.

Fra AdWords til Ads

Google-Ads er det nye navn du skal lægge mærke til i stedet for Google AdWords. Da AdWords blev lanceret i 2000, var det egentlig som en platform for tekstannoncer, der blev vist når du brugte Googles søgemaskine. I løbet af de sidste 18 år har tjenesten udviklet sig til en platform, der understøtter flere formater, herunder tekst, billedannoncer, shopping og video.

Antallet af kanaler er også steget og omfatter nu – ud over Google-søgning, også YouTube, Gmail og Google Maps. I tillæg findes der et stort netværk med websteder hvor man kan placerer annoncer. Det nye navn repræsentere denne udvikling, som ikke længere er ord i form af søgeord, men en bred vifte af reklamemuligheder.

Google Marketing Platform

DoubleClick-annonce produkterne og Analytics 360 er blevet samlet til en tjeneste, nemlig Google Marketing Platform. Fusionen har til formål at gøre det endnu lettere for brugerne at planlægge, købe, måle og optimere deres digitale annonce køb på ét sted.

Den nye platform blev lanceret i juli, hvilket gjorde samtidig var sidste dag for ​​veteranen DoubleClick. Denne tjeneste så dagens lys tilbage i 1996, og en del år bagefter blev så Google Analytics 360 Suite lanceret i 2015.

Google Ad Manager

Google Ad Manager er sammensmeltningen af ​​DoubleClick for Publishers (DFP) og DoubleClick Ad Exchange (AdX). Google Ad Manager skal hjælpe annoncører med at tjene penge der hvor folk er online. Det kan f.eks. være på live streams, Accelerated Mobile Pages (AMP), mobilspil og andre apps og platforme som YouTube og Apple News.

Alle former for ændringer giver anledning til diskussion. Nogle mennesker vil elske de nye ændringer, mens andre er mindre entusiastiske. Uanset, så er der ingen tvivl om at det vil skabe mange nye muligheder for virksomhedsejere, og man kan få mere ud af sit annoncebudget. www.scandilån.com er et godt eksempel på en virksomhed som når ud til langt flere mulige kunder med disse nye tiltag fra Google.

Smarte kampagner: Løsningen til små virksomheder

Denne kampagnetype skal ifølge Google give små virksomheder et redskab til at komme du til mange mulige kunder i løbet af kort tid. Google Ads skal være løsningen for dig og din virksomhed når du trænger flere besøgende i butikken eller ønsker at brugerne af din hjemmeside skal udfylde en kontaktformular.

Det samme kan man ikke sige har været bureauernes og kundernes erfaringer fra Google AdWords express, som i princippet var et lignende produkt. Det skal blive spændende at se hvad disse smart kampagner kan gøre af forskel. Google har store forventninger til produktet, og så må vi bare håber på at resultatet bliver lige så godt som de forventer.